Pages

Saturday, January 23, 2010

LANGKAH MENGENALPASTI TUMBUHAN UNTUK MAKANAN

Mencuba Tumbuhan Baru
Selalu menguna pakai langkah-langkah berikut bagi mengenalpasti tumbuhan baru untuk makanan. Hanya seorang sahaja penguji untuk satu-satu tumbuhan. JANGAN ambil jalan pintas! Ambil setiap langkah mengikut turutan dan ikuti kesemuanya. Jika terdapat sebarang ragu-ragu terhadap tumbuhan itu, jangan memakannya. Sekiranya anda mendapat sakit perut, minumlah air panas dengan banyak untuk melegakannya dan jangan ambil sebarang makanan sebelum ia pulih. Jika ianya serius, ambil langkah drastik dengan menjolok tekak bagi memuntahkannya. Arang boleh digunakan untuk menyebabkan muntah dan ia boleh juga menyerap racun dalam perut.

1. Periksa
Cuba kenalpasti.! Pasti kan tumbuhan itu tidak berlendir atau dimakan ulat. Sesetengah tumbuhan, apabila tua, unsur kimia didalamnya akan bertukar menjadi racun.

2. Bau
Hancurkan sebahagian kecil dan hidu. Jika baunya seperti badam atau buah Peach. Jangan ambil!!

3. Sentuhan
Gosok atau perah sedikit cecairnya pada tempat-tempat yang sensitif pada badan. (cth: dibawah lengan antara ketiak dgn siku.) Tunggu hingga 5 minit. Jika terasa gatal, berpeluh atau kurang selesa, Abaikan!! Jangan ambil.

4. Rasa
  1. Letakkan sedikit di bibir.
  2. Letakkan sidikit di tepi mulut.
  3. Letakkan sedikit di hujung lidah.
  4. Letakkan sedikit di bawah lidah.
  5. Kunyah Sedikit.
Dalam semua cara diatas, jika terdapat sebarang ketidakselesaan berlaku seperti terasa panas, sakit tekak, gatal dll. Jangan ambil!! kira reject..

5. Menelan
Telan sedikit dan tunggu hingga 5 jam tanpa mengambil sebarang makanan dan minuman.
Jika langkah terakhir ini juga tidak terdapat sebarang masalah, tumbuhan itu boleh dikategorikan sebagai tumbuhan yang boleh dimakan.

No comments:

Post a Comment